Мікропроекти місцевого розвитку, або як залучити населення до будівництва країни

30.03.2016
Мікропроекти місцевого розвитку, або як залучити населення до будівництва країни

На 26 році незалежності питання інфраструктури країни набуло особливої актуальності. Це зумовлено зносом ресурсів, отриманих в спадок від радянського союзу, а відтак сформувало проблему фінансування соціально-економічного розвитку міст, містечок та сіл. Позаяк вирішення цієї проблеми є прерогативою місцевої влади, то регіони шукає власні рецепти розв’язання цієї проблеми. Враховуючи не надто високу ефективність освоєння бюджетних ресурсів, важливим стає забезпечити нагляд за ними. Без сумніву, найкраще такий моніторинг може забезпечити громада, яка зацікавлена у вирішенні інфраструктурних питань на своїй території. З огляду на це механізм мікропроектів Львівської обласної ради є найоптимальнішим способом вирішення вищеописаних завдань.

Сутність мікропроектів розвитку лежить у прищепленні громаді (пересічному українцю) відчуття причетності до процесу. Ідея полягає у стимулюванні самоорганізації громад шляхом надання певного фінансування. Іншими словами, обласна влада дає кошти тим, хто готовий їх взяти, докласти свої і з розумом витрати. Тобто тому, хто знає навіщо вони потрібні і вміє ними розпорядитися. Відтак, позитивним побічним ефектом мікропроектизації є виявлення так званого «українського господаря», який виявляє ініціативу, вміє дати лад роботі та не боїться відповідальності.

Окремо необхідно звернути увагу на пріоритети програми. Так, в умовах дефіциту бюджетних коштів важливим є правильно розставити пріоритети. Загальновідомо, що найважливішими питаннями соціального розвитку є «народні доми», амбулаторії сімейної медицини, школи,  вуличне освітлення. Розв’язання саме цих проблем передбачено мікропроектами Львівської обласної ради. Це свідчить про те, що програма мікропроектів має не спонтанний характер, а ґрунтовний аналіз та глибинне розуміння потреб області.

Ще одним помітним аспектом програми є конкурсність. Так, формування конкурсної комісії, що складатиметься з незаангажованих членів надасть змогу вибрати кращі проекти, відсіяти сирі пропозиції. З іншого боку це мотивуватиме архітекторів ідей ґрунтовно готувати свої проекти, відкинути українське правило: «головне не перемога, а участь в бенкеті на честь переможця».

Отже, сьогодні кожний громадянин, який бажає покращити територію свого проживання, може взяти участь у конкурсі. Для цього йому потрібно самому, або з однодумцями сформувати ідею мікропроекту (наприклад, ремонт дитячого садка), проявити ініціативу та знайти частину фінансових ресурсів, розробити план освоєння коштів, описати мету проекту, заходи для досягнення цілей, бюджет, розкрити очікувані результати та зареєструвати свію пропозицію на сайті Львівської обласної ради задля одержання додаткового фінансування. Якісна ідея не пройде повз увагу експертів.

На сьогодні Львівська обласна рада на чолі з О. Ганущиним дає якісні інструменти покращення матеріального стану об’єктів соціально-культурного призначення. Однак цими засобами ще потрібно скористатися, і якість їх використання залежить від кожного з нас.

 

Богдан Дуда,

кандидат економічних наук,

фінансовий публіцист